středa 11. prosince 2013

Den co den [RECNZE]

|Jiné tělo, stejná láska|
Autor: David Levithan
Série: Den co den
Díl: 1
Počet stran: 344
Překlad: Tomáš Bíla
Nakladatelství: CooBoo, říjen 2013
Originál: Every day
Doba čtení: 1 den, listopad 2013, v čj



Každý den se probouzí v jiném těle. Každý den žije naprosto odlišný život. Každý den dodržuje stanovená pravidla - nezasahuje do osobního života osoby, ve které je zrovna přítomen. Nikdy nemůže vědět, kde se druhý den ocitne, protože je takový už od narození. Nepamatuje si, proč se mu tohle děje. Ani si nepamatuje, proč vůbec existuje. Prostě jen tak přežívá ze z hodiny na hodinu. Avšak jednoho dne se probudí v těle Justina a stane se něco závratného. Poruší všechna svá pravidla, zamiluje se do Justinovy přítelkyně Rhiannon, a pak už mu jen jediný den nestačí...


"Už dávno vím, co jsem a jak můj život funguje.
Nikdy nechci zůstat. Vždycky jsem připraven odejít.
Ale dnes ne."

Původně jsem se k této knížce nechtěla přiblížit ani na metr, protože jsem si nemyslela, že by mě takový námět bavil. Jenomže pak přišla jedna osoba - Vendea -, bez které bych se k tomuto úžasného příběhu asi nikdy nedostala. Když mi pak Den co den dorazil domů, tak jsem měla takové nutkání všechno hodit za hlavu a ihned se pustit do čtení.

Příběh mě pohltil už na prvních stránkách, kdy jsem se dozvídala informace o záhadné osobě, která cestuje z těla do těla. Sice jsem neměla pořádně potuchy, o co tu jde, ale byla jsem naprosto přesvědčená, že se to dříve či později dozvím. A taky že ano. Vše se pomalu promítalo a každá informace byla pořád cennější. Hlavní postavy mi bylo strašlivě líto. Připadalo mi, že jeho život je plný nespravedlivosti. Já sama si nedokážu představit, že bych se zítra měla probudit někde jinde, natožpak v jiném těle. Je to jako jeden velký podvod.

Ale poté, co se zamiloval do dívky svého hostitele se opravdu všechno změnilo. Celý pohled na ten krutý život, jakoby se vyjasnil. Konečně zjistil, co chce. Byla taková krásná změna, která se odehrála během jedné jediné kapitoly.

"A celý vesmír se jen tak sesype. Celá nesmírnost se jen tak scvrkne do velikosti tenisáku, který se odrazí a kutálí se pryč, zatímco já se marně snažím ho zachytit."

Děj je napsán takovým poutavým stylem a to znamená, že jsem pořád četla a jen četla. Jednoduše jsem nebyla schopná se od knihy odtrhnout. Měla jsem takový pocit, že když přestanu číst, tak mi písmenka během okamžiku utečou pryč. Den co den se stal mou závislostí na jeden den, drogou, kterou nutně potřebuji k životu. Každý nový den začínal záhadněji, než ten předchozí a každý večer končil napínavěji - přičemž vše bylo jedinečné, originální.

U téhle knížky se nedá nudit. Pořád se něco dělo a to je naprostá paráda! Ovšem nejdůležitější u každé knížky je pro mě zakončení, které se tady rozhodně povedlo. Nejdřív jsem si říkala: "Tohle, že je konec?!", ale později jsem zjistila, že David Levithan plánuje další díl. Tahle informace mě trochu překvapila, protože si myslím, že by tahle kniha byla skvělá jen jako jednorázovka, ale nemůžeme vědět, co si na nás autor vymyslí. Za mě je to nejúžasnějších pět hvězdiček a říkám vám, že tohle nebylo naposledy, co jsem knihu držela v rukou!

1 komentář: