neděle 3. února 2013

Pod nekonečnou oblohou [RECENZE]

Obloha, která zabíjí
První díl futuristické post-apokalyptické trilogie na pomezí fantasy, romance a dobrodružného příběhu. Hlavní hrdinové, Ária a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Ária patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Áriu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt – ve volné přírodě nemá šanci přežít. „Divoch“ Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů.




Autor: Veronica Rossi
Série: Nebe
Díl: 1
Počet stran: 328
Překlad: Michaela Škultéty
Vydalo: Knižní klub, 2012
Kousek děje
Svět takový jaký ho známe my není. Je naprosto v troskách. Oheň se spojil s vodou a vznikl éter. Ničivá síla, která pobývá v mracích. Útočí na zemi a pustoší ji. Když zasáhne éterová bouře, zdevastuje vše na co přijde. Lidé už nejsou takový jací bývali. Po velkém Sjednocení se rozdělili na dvě skupiny. První z nich zůstala venku na pospas éteru. Ta druhá se přesunula do Lusků - velkých uměle vytvořených "kopců", ve kterých rozvinuli techniku. Celé "impérium" se nazývá Snění.

Je to už pomalu tři sta let, co se takhle žije. Snění vynalezlo moudrooka, přístroje, které se "přisají" k oku, a umožňují jeho majiteli vstupovat do Říší. Vše se odehrává v mysli, rozštěpíte svou osobnost. Sedíte na židli a zároveň jste na velké párty. Můžete pomocí něj dělat naprosto cokoli  a je to naprosto bezpečné. Necítíte bolest. Nic.


Mezitím na straně outsiderů proběhla mutace. Život s éterem na každém kroku neprospívá nikomu. Mutace spočívala v tom, že někteří jedinci začali mít "schopnosti". Nazývají se Vědoucí, Vidoucí a Slyšící. Každá schopnost má své vysvětlení. Vědoucí jsou nejvzácnějším druhem, protože dokážou vnímat nálady pomocí výborného čichu. "Nasávají" pocity z lidí a dokážou poznat, jak se zrovna cítí, nebo jestli třeba lžou. 

Ale takových je pomálu. Pak zde jsou Vidící, kteří vidí mnohem lépe než ostatní. A Slyšící? Jak už to z jejich pojmenování zní, dokážou slyšet na veliké vzdálenosti. Jejich sluch je tak dokonalý, že slyší takřka vše. A navíc mají ještě jednu schopnost. Když se dotknou nějaké osoby, mohou ji číst myšlenky..

Postavy
Árie a Perry. Perry a Árie. Jejich setkání je osudové. Árie patří k Osadníkům a Perry zase k Outsiderům. Každý z nich má svou roli, ale z jistého důvodu se jejich cesty zkříží. Před nimi je dlouhá a ničivá cesta, kterou musí zvládnout. Dokáží to? Okrajem...Peregrin je Vidoucí a Vědoucí.
Lumina, matka Árie, která nedávno odcestovala do Blaženosti - dalšího Lusku, kvůli své práci. Avšak nedávno bylo spojení mezi Lusky přerušeno, to Árii nabádá k nebezpečným činům.
Roar je Perryho kamarád z kmene Tydeů. Je Slyšící a zároveň veliký sympaťák.

Moje názory a pocity
Teď vám řeknu, co mi hodně, ale hodně moc vadilo. Nebyl to konec, který mě přiváděl do rozpaků, ani ty pitomá pravidla Snění. Byly to překlepy v textu. Nenávidím, když najdu v knize nějakou chybu. Dobře, kdyby to bylo jednou dvakrát. Ale tady jich bylo docela dost. Když už je to taková světová kniha, nemohli by si to zkontrolovat? Dobře, já taky dělám chyby. Této poznámky si nevšímejte, někomu to možná nevadí a neuvědomuje si to. 
V této recenzi jsem popsala spíše o co jde, než co se děje. Doufám, že to nikomu nevadí, protože se  mně se moc nechtělo prozrazovat. Spíš nalákat! Kol a kolem tohle knihu si musí všichni zamilovat. Dystopii jsem nikdy nečetla (myslím), takže tohle byla má první kniha s tímto žánrem a musím říct, že to bylo opravdu něco! Árie se mi sice chvílemi příčila, ale měla k tomu svůj důvod. A stejně tak jsem žrala Perryho. Kdo by nechtěl být se sexy lukostřelcem? Šoupněte mi sem nějakého! Hned! Éter bych nikdy nechtěla potkat, děkuji, že se nám ještě voda nespojila s ohněm! Děkuji!


Moudrooka zněla velice lákavě a možná až příliš skvěle. Věřím tomu, že když žijete kolem stovky let, tak by vás stejnokroje a nic-nedělání začalo hodně nudit, takže byste pak stejně přešli k moderní technologii. Tím jsou moudrooka výjimečné. Proč nebýt tam, kde zrovna chcete být? Třeba ve středověku v bitvě. Stejně se vám nic nestane, tak proč ne?

Závěr
Strašně moc se těším na další díl, ať už vyjde kdykoli. Avšak pevně doufám, že tentokrát budou překlepy jen minimální. Někdy totiž dokážou odradit víc, než nudný děj. < ten zde samozřejmě nebyl. Všem nadšencům dystopií doporučuji! Zapomněla jsem říct, že knize nechyběl ani humor ani dojemné chvilky. Nejvíc mě bavili rozhovory mezi Árií a Perrym. Toho bych se nikdy nenabažila! A u konce jsem si myslela, že budu opět želvit, i když tam nebylo nad čím. Sakra proč jsem taková želva?


Knižní trailer

Fajn, mé snažení abych nic nevyžvanila ničí skvělý trailer! Díky!
Ale stejně jsem ho sem musela dát, je totiž fakt pěkný.
Akorát by mohli sehnat lepší herečku Árii... 


Obálka
Malé brouzdání po goodreads přináší další nahlédnutí do obálek k Nekonečné obloze. 

Hodnocení
5 hvězdiček

4 komentáře:

  1. Uplně úžasná kniha jsem z ní nadšená :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano! Nejúžasnější kniha, která existuje! :D *trochu přehání*

      Vymazat
  2. Klid, já taky želvila :D A jak! A Perry, o toho bychom se asi popraly. Oooo, Perry. Taky by mi mohl někdo domů šoupnout sexy lukostřelce.
    A mimochodem, druhý díl má vyjít v květnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele já jenom skoro! :D Přeprala bych tě ;D.
      Na dvojku se moc těším! ^.^

      Vymazat